

Ve středu 21. května 2025 navštívili naši školu FZŠ Trávníčkova zástupci německého týmu mezinárodního šetření ICILS (International Computer and Information Literacy Study), které se zaměřuje na mapování počítačové a informační gramotnosti žáků a jejich informatického myšlení.
Návštěva probíhala pod záštitou České školní inspekce, konkrétně oddělení mezinárodních šetření, které spolupracuje na sběru dat i analýzách vývoje digitálního vzdělávání v České republice. Německá skupina si kladla za cíl blíže poznat, jak české školy – konkrétně ta naše – začleňují digitální technologie do každodenní výuky.
Celou akci koordinovala Mgr. Jana Laudátová, která zároveň představila naši školu jako instituci, jež v běžné výuce aktivně a systematicky využívá digitální technologie.
Program návštěvy byl bohatý a velmi inspirativní:
• Žáci druhého stupně prezentovali své projekty v rámci informatiky na téma Digitální škola budoucnosti, přičemž využívali např. prostředí Minecraft Education.
• Na prvním stupni mohli hosté sledovat práci s tablety ve 3. třídě (projekt Vesmír) i ve 4. třídě, kde žáci programovali ve Scratchi.
• V 5. ročníku žáci využívali tablety k vyhledávání informací.
• V prostorách TIB, z. s. probíhala tandemová výuka žáků 1. ročníku, kteří ovládali krokové roboty. TIB na naší škole již 20 let podporuje výuku programování a digitálních dovedností prostřednictvím kroužků a různorodých akcí.
Velký zájem vzbudila i prezentace činnosti našeho DIGIcentra Praha 13, které poskytuje metodickou podporu učitelům při rozvíjení digitální gramotnosti a zavádění moderních technologií do výuky.
V závěru návštěvy proběhla beseda mezi vyučujícími a německými kolegy, kde se diskutovalo o výukových zkušenostech, profesním rozvoji pedagogů, podpoře škol ze strany zřizovatele a strategii implementace digitálních technologií do kurikula.
Setkání bylo pro všechny zúčastněné mimořádně přínosné. Hosté ocenili jak úroveň technického vybavení, tak i dovednosti našich žáků v oblasti digitálního vzdělávání – a to již na prvním stupni.
Těšilo nás, že jsme mohli představit naši školu jako příklad dobré praxe a podělit se o zkušenosti z moderní výuky v mezinárodním kontextu.