

Cílem iniciativy je pomoci přinést a veřejně komunikovat proměnu vzdělávacích programů, aby školy měly zadání, podporu a prostředky pro učení obsahu a dovedností pro 21. století. Na projektu spolupracují například NPI ČR, Nadace BLÍŽKSOBĚ, Nadace České spořitelny, Unie rodičů a široká síť partnerů.
Iniciativa Měníme osnovy změny přibližuje široké veřejnosti a vysvětluje jejich pozitiva rodičům, učitelům a celé společnosti. Zaměřuje se na 8 klíčových kompetencí, které jsou nezbytné pro úspěch v dnešním světě. Jsou to komunikační dovednosti, schopnost řešení problému, schopnosti učit se, sociální a personální kompetence, občanské dovednosti, pracovní dovednosti, kulturní a digitální dovednosti a řešení vědeckých a technických problémů. „Součástí změny toho, jak se ve školách učí, jsme my všichni. Odpovědnost za vzdělání a vzdělávání tak leží stejnou měrou na nás všech – na rodičích, zaměstnancích, zaměstnavatelích, politicích i voličích. Měli bychom nutnost změn chápat a volat po tom, aby se škola přizpůsobovala rychlému vývoji a potřebám společnosti,“ říká Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny, jednoho z klíčových partnerů projektu.
V počtu žáků s nízkou gramotností jsme na tom už teď hůře než Polsko, Estonsko nebo Slovinsko. Téměř 30 % žáků základních škol dosahuje velmi nízké úrovně čtenářské a matematické gramotnosti v šetřeních PISA. Abychom to změnili, potřebujeme u dětí více rozvíjet praktické dovednosti a kompetence. To pomůže studentům mimo jiné najít a udržet si zaměstnání, která teď teprve vznikají. „Struktura trhu se bude dynamicky měnit – do roku 2030 přijde cca 330 tisíc současných zaměstnanců o práci z důvodu zániku jejich pracovních pozic, zároveň vznikne přes půl milionu nových pracovních míst, tento trend bude pokračovat i v dalších letech,“ upozorňuje Matěj Bulant, zodpovědný za změny RVP v NPI ČR.
Vzdělání má přímý dopad na kvalitu života a prosperitu společnosti. Klíčové je zapojení všech zúčastněných stran, včetně učitelů, rodičů, studentů a odborníků. „Máme velkou radost, že na značném množství škol se již změny dějí. Vždy je to o ochotě lidí spolupracovat, podpoře vedení a také o odhození strachu z chyby. Pokud to chceme po dětech, musíme my dospělí jít příkladem. Připravujeme jednoduché návody pro rodiče, zřizovatele, děti a další skupiny, které mají odvahu aktivně tvořit. Každý z nás totiž má tu moc a může ke změně přispět,“ říká Marcela Murgašová z Nadace BLÍŽKSOBĚ, která spolupracuje na vizi a koncepci celého projektu.
Záštitu nad projektem má také 2. transformace ekonomiky: „Již dlouho náš národ vyniká vysokou mírou vzdělanosti. Pokud se snoubila s otevřeností světu, dařilo se nám nejlépe. Proto považuji za nezbytné modernizovat vzdělávací systém. Dnešní svět a jeho výzvy jsou úplně jiné, než které jsme zažívali my. Klíčovými v tomto ohledu jsou schopnost komunikace, podnikavost, empatie, sebedůvěra a hodnotové usazení,“ říká Martin Vohánka, podnikatel, filantrop a iniciátor výzvy k 2. transformaci ekonomiky.
Více informací naleznete na www.menimeosnovy.cz
Školská rada: Zjistěte si, zda a jak u vás funguje, a zapojte se. Zajímejte se o fungování školy a budujte si s ní partnerský a konstruktivní vztah.
Vzdělávejte se, sledujte a čtěte:
Sledujte dění na sítích organizací a podporujte je tak, jak je vám blízké.
Nabídněte škole Vaši expertizu, uspořádejte dílnu nebo přednášku, propojte školu s okolním světem. Děti to mají rády a i vás to může obohatit.
Pomozte při organizaci exkurzí, výletů, projektových dnů, badatelských expedic, sportovních událostí, galerií, muzeí. Tvoří to mimo jiné důvěru s učiteli a vedením.
Tyto organizace vám ukáží další možnosti, jak se podílet na změně českého školství.
Unie rodičů (www.unierodicu.cz)
Step by step (program Začít spolu)
EDUin
Eduzměna
Převzatý obsah webu menimeosnovy.cz a z tiskové zprávy.